مشاوره و همکاری: 09199060659
بستن منو

پیکوفلز

گروه فلزکاری عبدی

میلگرد چیست؟

منتشر شده در 30 فروردین 1402

میلگرد چیست؟

میلگرد عنصر اصلی در صنعت ساختمان سازی است ، محصولی که از فولاد ساخته شده و معمولا به قطعه ای گرد و توپُر و آجدار شناخته می شود...

 

میلگرد عنصر اصلی در صنعت ساختمان سازی است ، محصولی که از فولاد ساخته شده و معمولا به قطعه ای گرد و توپُر و آجدار شناخته می شود و بر اساس مواردی همچون ظاهر ، سایز ، مقاومت در برابر نیروی کششی  و ... تقسیم می شود که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

میلگرد ها عمده ترین کاربرد خودرا در صنعت ساختمان سازی دارند، برای مثال برای افزایش طول عمر و ایمنی سازه و آسیب کمتر به بنا هنگام زلزله از بتن آرمه یا مسلح استفاده می شود ؛ پوشش بتنی روی میلگرد ها با تحمل دمای بالایی که دارند از اثر مستقیم حرارت بر خود جلوگیری میکنند این امر باعث می شود تا در شرایط  نامساعدی همچون آتش سوزی، بتن مسلح شده با میلگرد تنها دچار خسارت های سطحی شود. به طور کلی میلگرد وظیفه تقویت بتن را بر عهده دارد.

 

انواع میلگرد ها در بازار

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم میلگرد ها انواع مختلفی دارند و بر اساس مواردی همچون ظاهر ، سایز و مقاومت در برابر نیروی کششی و خمشی شناخته می شوند. میلگرد ها بر اساس مقدار مشخصی از مقاومت در برابر نیروی کششی یا اصطلاحا مقاومت مشخصه فولادی آن طبقه بندی می شوند. چهار دسته مهم آن به شرح زیر است:

 

میلگرد a1 : به این نوع میلگرد، میلگرد نرم یا بدون آج می گوییم. این نوع ، قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و به عنوان ماده اولیه در خم کاری ها ، ساخت سیم بکسل و سیم خاردار استفاده می شود. این محصول به عنوان الکترود در جوشکاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

میلگرد a2: این محصول پرکاربردترین نوع میلگرد در صنعت ساختمان است که با نام های متفاوتی همچون آج دار مارپیچی یا نیمه ترد شناخته می شود. از کاربرد های آن می توانیم به خاموت ها (اشکال خمکاری شده که در برابر نیروی برشی و خمشی از خود مقاومت نشان می دهند) ، دیوار های برشی و ... اشاره کنیم. آج های این میلگرد یک نواخت و هم جهت است که از ابتدا تا انتهای آن ادامه پیدا میکند.

 

میلگرد a3: این میلگرد شکل پذیری پایین تری نسبت به موارد قبلی دارد زیرا درصد کربن بیشتری در ترکیب شیمیایی آن استفاده شده که باعث می شود مقاومت بالاتری نسبت به a2 داشته باشد. این محصول در کنار مقاومت بالاتر نسبت به a2  قابلیت جوش پذیری کمتری دارد. از کاربرد های آن میتوان به آرماتور بندی اشاره کرد.

 

میلگرد a4: این میلگرد که در آخرین رده قرار دارد پس از تولید با استفاده از پاشش آب فشار قوی آن را خنک میکنند ، این امر سبب می شود که این محصول از سختی فوق العاده بالایی برخوردار شود البته این سختی محدودیت هایی را بوجود می آورد برای مثال با افزایش سختی احتمال شکست بالا می رود ، اما در عین حال نمی توان از مزیت های آن چشم پوشی کرد ؛ در اینجا برخی از کاربرد های آن را بیان می کنیم: استحکام بالا، دارای انعطاف ، قابلیت جوش پذیری مناسب.

 

تاریخچه استفاده از میلگرد

تاریخچه استفاده از میلگرد به قرن 18 میلادی باز میگردد ، زمانی که آقای جوزف لوئیس تصمیم میگرد در ساخت سازه خود از میله ای فولادی استفاده کند ؛ همین تصمیم ساده باعث جرقه ای در ذهن او می شود ، طوری که می بیند استفاده از این میله ها باعث بهبود مقاومت سازه شده و نیروی کششی آن به طرز خوبی افزایش پیدا کرده است. پیش از این در صنعت ساخت و ساز تنها از مواد مختلفی چون بتن ، سنگ ، آجر و... استفاده می شد اما بعد از تست های موفقی که روی این میله ها انجام شد استفاده از آنها رونق پیدا کرد به گونه ای که در شرکت های ساختمانی محبوبیت خوبی پیدا کردند اما نکته حائز اهمیت این است که با وجود همه این موارد همچنان استاندارد خاصی برای تولید میله های فولادی مقرر نشده بود. حدودا تا 7 دهه بعد از آن میلگردها بدون هیچ استانداردی تولید می شدند ، سرانجام در سال 1878 آقای تادئوس هیات اولین استاندار های تولید میله های فولادی را ارائه کرد.


برچسب ها: میلگرد

نظرات محصول
برای نظر دادن ابتدا وارد حساب خود شوید.
آخرین پروژه ها

شاسی کشی تاج ساختمان

شاسی کشی نمای ساختمان، …

فلاشینگ روی دیوار

اجرای فلاشینگ روی دیوار …

جوشکاری درب فرفورژه

طراحی و ساخت درب …